Jamaica, Ja Man!!

Wat een droom van een studiereis stond mij te wachten. Ik mocht mee met het Jamaicaans Tourism groep. Hoe vet is dat? Op 28 september vloog ik samen met de directeur en 13 andere enthousiaste reisagenten naar Montegobay. Op vrijdag  vliegt TuiFly hier direct naar toe met alleen een tussenlanding op Punta Cana. Dus heel toegankelijk voor iedere vakantieganger. Helaas hadden wij 3 uur vertraging maar dat mocht de pret niet drukken, want ik had er enorm veel zin in. Na de vlucht sprongen wij bij onze chauffeur de bus in richting Runaway Bay waar wij 3 nachten blijven in het Gran Bahia Principe. Een ontzettend groot hotel wat bestaat uit een adults only gedeelte, daar verbleven wij, en een family deel met aquapark en kinderfaciliteiten.

Na een nacht met een aantal keertjes wakker zijn geweest was ik echt om 06.00 uur klaar wakker. Het tijdsverschil van 7 uur is gewoon even wennen. Na het heerlijke ontbijt reden wij naar Kingston. De hoofdstad van Jamaica. Helaas regende het behoorlijk. Ik zit er dan ook in het regenseizoen. Maar bij aankomst in de hoofdstad, scheen de zon al weer volop. Tijd voor de kennismaking met de Bob Marley muziek. Deze man en zijn muziek zijn een lijdraad over heel Jamaica. Wij bezochten dan ook het bob Marley Museum. Gelijk een mooi begin van deze fantastische reis. Onze gids zong tussen de uitleg door iedere keer een stukje van een lied. En wij deden vrolijk mee. Het museum geeft een goed beeld wat Bob Marley voor het land en de muziek betekend heeft. Echt heel mooi om hier naar toe te gaan.

Vol vrolijke muziek en onder de indruk wat Bob allemaal betekend heeft voor de Jamaicanen reden we door naar Port Royal, een stad die door overstromingen voor een deel zijn weggevaagd van de landkaart. Vandaar ons bezoek aan Fort Charles en het museum. Om een stukje historie te horen over Kingston en Port Royal. Vol indrukken en met een knorrende maag kwamen we aan in het Gloria's Seafood Restaurant voor een traditionele lunch. Heerlijke vers gebakken vis met Jamaicaanse gerechtjes erbij. Alles smaakten even lekker. Vol mooie indrukken reden we terug naar ons hotel. Woh wat een prachtige dag. De volgende ochtend begon de dag ook met regen. En dat was erg jammer want de Bobslee baan stond op het programma. Deze was helaas gesloten, maar onze gastheer gooide het programma zodat we eerste een aantal hotels bezochten en na de lunch naar Dunn's River Falls gingen. En hoe gaaf is dit. Met onze groep en de locale gids van de Watervallen beklommen wij deze unieke waterval om hoog.

De adrenaline gaat door je lichaam, en bij ieder niveau hoger wordt het alleen maar mooier. Dit is echt een must voor iedereen om hier deze te bezoeken en te beklimmen. Tijd om terug te keren naar het hotel voor het diner en vroeg het mandje in wat de jetlag is nog niet helemaal over. Ja, en dan wordt je wakker met uitzicht op zee en de zon komt op. Daar wordt je dan heel gelukkig van. Want vandaag bezoeken we dan alsnog de Bobslee baan in Mystic Mountain. Per stoeltjes lift ga je omhoog. Deze tocht alleen al is genieten. Het uitzicht, de groene omgeving en het geluid van alle vogeltjes. Echt schitterend. Boven aan gekomen ga ik met iemand van de groep de baan af. Dit is echt even kicken! Maar ook de kolibrie vogeltjes en het uitzicht is deze excursie meer dan waard. Er is ook nog een prachtig zwembad om af te koelen naar de prachtige bobslee rit. Zo gaaf. Na deze mooie excursie zorgt onze reisleider voor heerlijke Jamaicaanse pasteitjes in de bus. Deze heerlijk pasteitjes zijn te krijgen met rundvlees, kip, vis of vegetarisch. Na een prachtige rit door van ruim 1 uur het binnenland in komen we aan bij Geddes Great House. Dit is een voormalige plantage uit de tijd van de slaven. Een echtpaar heeft het opgeknapt en is er nu een uniek boutique hotelletje begonnen. Zo uniek en sfeervol. En de eigenaresse spreekt vol liefde en passie over haar huis, erg mooi.

Vol eigen gedachten en genegenheid rijden we het binnenland weer uit om naar ons nieuwe overnachting hotel te gaan. Deze ligt in Rio Bueno. Het Melia Braco hotel doet aan of je in Falmouth loopt. Hier kom ik later even op terug.

De ontvangst is ontzettend hartelijk en we worden gelijk rondgeleid door het prachtige hotel. Deze bestaat uit allemaal kleine, houten en vooral sfeervolle gebouwen. Een uniek hotel aan een prachtig wit zandstrand. Een heel ander verblijf als ons vorige hotel. Na een heerlijke nacht, de jetlag is voorbij! Gaan we direct na het ontbijt naar Martha Brae River Rafting. Het rafting mag je weg laten, want op een houtenbamboo vlot drijf je samen met je peddelaar de rivier af. Prachtig langs de groene oevers terwijl je bestuurder een reggae nummer zingt. Want Bob Marley is echt overal aanwezig. Een geweldig boottocht van ruim 1 uur met alleen maar natuur, rust en gezang. I love it. Wederom een geweldige ervaring. Na de relaxte boottocht bezocht ik Falmouth. Een oude Engelse plaats wat nog goed te zien is aan alle unieke details. Het kan er heel druk zijn want het is een populaire aanleg plaats voor de cruiseschepen. Dit is bij ons bezoek gelukkig niet het geval. Het is onze groep en de lokale bevolking. Na een lekkere wandeling door dit mooie plaatsje rijden we naar 2 hotels om deze te bekijken en te lunchen.

Met de buik weer gevuld rijden we door naar Montego Bay. Hier gaan we een stukje door de wijken lopen. En nemen ook een kijkje in het sport café van Usain Bolt. Hier is het altijd druk met sport kijkende mensen. De Jamaicanen zijn dol op sport, met namen dan natuurlijk de atletiek, maar ook cricket en voetbal spelen ze graag. Op straat is het best druk en dat zien we terug omdat hier net een cruise schip aangemeerd is. Wij stappen na een korte dribbel de bus weer in om naar ons volgende overnachting hotel te rijden, het Secrets Resort en Spa. Wederom krijgen we eerst een rondleiding en ploffen dan voldaan op ons heerlijke bedje neer. Maar onze kamer kijkt zo mooi uit over zee dat ik en mijn kampergenootje besluiten om een duik te nemen in deze mooie blauwe zee. Zalig warm is deze. En ik was nog niet eerder de zee in geweest, het moest er dan ook nu zeker van komen. Ik lag heerlijk te dobberen op het water en besefte mij nog meer wat voor bofkont ik ben dat ik op Jamaica ben. Wat een geweldig land. Het biedt zo veel meer dan alleen strand, reggae en rum. Dat was mij nu wel duidelijk geworden. Dit smaakt naar meer..... Gelukkig is de week nog niet om, maar het gaat wel al weer hard. Eerst maar eens genieten van het Jamaicaanse diner wat er voor ons klaar staat. Want dit hotel is ook zeker weer de moeite waard om te verblijven. Het eten is geweldig en de kamers zijn prachtig. Jamaica has is 's all!

Na een heerlijke nacht en een vroeg ontbijt zitten we al om half 8 in de bus. Vandaag gaan we naar de zuidkust. Een flinke rit staat ons te wachten naar de Black River Safari. We gaan met een bootje de mangrove in en op zoek naar de krokodillen. Heerlijk in de zon op het water, genieten wederom. En we hebben een aantal “vriendelijke”krokodillen gespot. Op naar Treasure Beach. Daar ligt het unieke Jakes boutique hotel. Het is net als of we op Ibiza zijn. Dat is de sfeer die hier hangt, geweldig! Na een heerlijke lunch gaan we met een bootje de zee op naar de Pelican Bar. Deze bar is gebouwd op palen en ligt in zee. Iedereen smeert zich nog even goed in want de zon doet goed zijn werk vandaag.... Maar helaas bij aankomst in de bar slaat het weer compleet om. Het begint keihard te regen en ook laat de onweer zich horen. Maar dat mag onze pret niet deren, we springen met een lokaal biertje, de Red Stripe of zoals ik me een rumpunch de warme zee in. Je kunt er staan en door het warme water voelt dit als een tropische verrassing midden op zee. Er vist naast ons een pelikaan naar vis, hoe uniek is dit??

In de boot terug naar het strand voelt het ondanks de 28 graden best fris aan. Maar gelukkig heeft onze chauffeur de bus verwarmt en stappen we tevreden in. Want het regent flink en hierdoor doet onze reis wat langer om bij Negril te komen. Met 1,5 uur vertraging komen we de lobby van het Tui Sensatori hotel binnen. Na een snelle douche genieten we van een heerlijke Jamaicaanse maatlijd. Hoe tevreden kan je zijn? Gelukkig schijnt de volgende morgen de zon weer. En bekijken we diverse hotels aan het strand. Deze bezoeken we lopend met de voetjes door het witte zand. Heerlijk. Dit voelt meer als vakantie dan een studiereis. Helaas bij ons laatste bezoek barst de lucht open en begint het weer flink te plensen. We besluiten dat we het laatste hotel voor gezien houden en gaan terug naar de onze. Rond de klok van 5 rijden we naar Rick's Café. Deze bar is uniek vanwege dat er altijd live muziek is en je kunt hier van de rotsen in zee springen bij West End Cliff. Iedereen op vanaf zijn eigen hoogte. Dit kan van 3 tot wel 15 meter. Verder kun je er heerlijk eten en genieten van de unieke zonsondergang. Wij gaan hier niet eten, maar even terug bij Push Cart Café. Ik bestel een Jerk kip met salade. Heerlijk pittig en een echt Jamaicaans gerecht op onze laatste avond. Morgen ochtend is het nog even genieten op het strand en daarna vliegen we in 9,5 uur terug naar Amsterdam. Dit is een ervaring om nooit te vergeten, Ja Man. Een must voor iedere vakantieganger om naar Jamaica te gaan. En ja, het regenseizoen kan echt wel nat zijn. Maar daar en tegen is de natuur op zijn mooist. Dus ieder seizoen is